home | Annet Enderink | contact | route | links | nieuws | english RSS Feed

16-11-2017

Omgaan met hooggevoeligheid

In mijn praktijk ontmoet ik mooie, gevoelige mensen die vaak nog moeite hebben met hun (hoog)gevoeligheid. Ze wijzen zichzelf af of vinden dat ze het niet goed doen in vergelijking met andere mensen.  

Ik merk soms dat mensen ervoor terugschrikken om zichzelf een etiket ‘hooggevoelig’ oftewel HSP te geven. Dit hoef je ook niet te doen, het gaat er helemaal niet om of je aan alle voorwaarden voldoet. Het gaat erom dat je jezelf weer een stukje beter leert begrijpen. Het kan je al zoveel helpen als je weet dat je niet de enige bent die zo in elkaar zit. Je krijgt meer begrip voor jezelf en gaat liefdevoller met jezelf om. Zo’n 15-20% van alle mensen blijkt hooggevoelig te zijn. Je bent dus niet de enige!

Hoe herken je hooggevoeligheid?

Er worden veel kenmerken toegeschreven aan hooggevoeligheid, waarvan ik er hier een aantal wil noemen die ik in de praktijk vaak tegenkom:

  • Goed kunnen invoelen wat er bij de ander leeft, hoe de ander zich voelt
  • Neiging om veel te geven en moeite met ontvangen. Juist omdat je als hooggevoelig persoon zo goed aanvoelt wat de ander nodig heeft, zul je ook geneigd zijn om dit te geven.
  • Snel(ler) overprikkeld raken, zeker in (grote) groepen. Prikkels zijn eerder overweldigend en teveel, dit komt doordat hooggevoelige mensen een andere prikkelverwerking hebben.
  • Grotere gevoeligheid voor geluid en licht; het is al snel te luid of te fel.
  • Sneller emotioneel.
  • Meer stressgevoelig
  • Minder goed presteren als je het gevoel hebt dat je op je vingers gekeken wordt.
  • Je anders voelen dan anderen. Je kunt ook het gevoel hebben dat anderen jou niet begrijpen.

 

De valkuil van hooggevoeligheid

De paradox is dat de kracht van hooggevoeligheid tegelijkertijd vaak de valkuil van hooggevoelige mensen is. Zo goed aanvoelen wat de ander nodig heeft, dat je automatisch geneigd bent om de ander dit te geven. Het wordt een tweede natuur en het gaat ongemerkt. Uiteindelijk loop je hierop leeg en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Maak van hooggevoeligheid jouw kracht

Zet je gevoeligheid bewust in in jouw leven. Je gevoeligheid geeft je veel signalen over wat goed voor je is en wat niet. Leer daarnaar te luisteren. Sta regelmatig stil bij hoe je je voelt. Wat voelt juist voor jou, handel daarnaar. Je zult zien dat als je dit doet, vaak zal blijken dat wat goed is voor jou, ook goed is voor de mensen om jou heen. Alleen is het uitgangspunt nu anders: nu ga je uit van wat goed is voor jou in plaats van wat de ander nodig heeft. En zo hoort het ook! 

Hulp nodig bij jouw hooggevoeligheid?

Als je bij jezelf merkt dat je wel wat hulp kunt gebruiken om de voordelen van jouw hooggevoeligheid te leren inzien en te gaan benutten, dan wil ik jou bij deze aanmoedigen om die hulp ook te zoeken. Ik zou het heel leuk vinden om jou daarbij te begeleiden. Je bent van hart welkom voor een gratis en vrijblijvende kennismaking zodat je kunt ervaren of dit goed voor jou voelt!

 

 

 

 

 


Meer inspiratie


Website by Graphic Web Development